Affiliate Marketing είναι ένας τύπος Performance based Marketing και αφορά προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών στο διαδίκτυο. Affiliate είναι ο Συνεργάτης ενός Δικτύου Συνεργατών (Affiliate Network), ο οποίος προωθεί προϊόντα ή υπηρεσίες ενός Διαφημιζόμενου στο διαδίκτυο. Το Affiliate Marketing λειτουργεί ως εξής: Μια εταιρία ή επιχείρηση (Διαφημιζόμενος) ανταμείβει τους Συνεργάτες (Affiliates) για κάθε πελάτη ή επισκέπτη που οδηγούν στην διαδικτυακή τους ιστοσελίδα. Η ανταμοιβή μπορεί να είναι ένα ποσοστό προμήθειας από μια επιτυχημένη online πώληση (CPS), είτε ένα ποσό για μια συγκεκριμένη ενέργεια, όπως μια εγγραφή μέλους ή newsletter (CPL). Ο Affiliate προωθεί Διαφημιζόμενες εταιρίες χρησιμοποιώντας διάφορες διαφημιστικές καμπάνιες ή μεθόδους marketing μέσα από διαδικτυακές πηγές, όπως ιστοσελίδες, ιστολόγια, ηλεκτρονικά μηνύματα και άλλα πολλά.
Ιστορία
Οι ρίζες του Affiliate Marketing εντοπίστηκαν το 1989, όταν ο William J. Tobin είχε την ιδέα να δώσει ανταμοιβή σε οποιονδήποτε θα κατάφερνε να οδηγήσει διαδικτυακούς επισκέπτες στην ιστοσελίδα του με σκοπό μιας online πώλησης. Ο William J. Tobin ήταν ο ιδρυτής της ιστοσελίδας PC Flowers & Gifts, η οποία γνώρισε μεγάλη επιτυχία με ετήσια κέρδη εκατομμυρίων.
Τον Ιούλιο του 1996 το Amazon ενστερνίστηκε το επιχειρηματικό μοντέλο του Affiliate Marketing λανσάροντας το δικό της associate affiliate program. Η επιτυχία αυτού του μοντέλου έγινε σταθμός στις Διαδικτυακές Συνεργασίες και λειτουργεί μέχρι και σήμερα.
Σήμερα, σχεδόν ο κάθε ιδιοκτήτης διαδικτυακού υλικού μπορεί να συνεργαστεί ως Affiliate και να επιλέξει ανάμεσα σε χιλιάδες εταιρίες που προωθούν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους online στο internet. Το Affiliate Marketing αποτελεί τον πιο αποδοτικό τρόπο διαφήμισης, τόσο για τους Διαφημιζόμενους, όσο και για τους Affiliates.
Διαφημιστικές Καμπάνιες
Οι διαφημιστικές καμπάνιες που υποστηρίζονται από το Affiliate Marketing είναι οι παρακάτω:
- Cost per click (CPC), ο affiliate εισπράττει ένα μικρό ποσό για κάθε κλικ που γίνεται σε κάποιο δημιουργικό εικόνας ή κειμένου ενός διαφημιζόμενου.
- Cost per Action ή Cost per Lead (CPA ή CPL), ο affiliate πληρώνεται για κάποια συγκεκριμένη ενέργεια που κάνει ο επισκέπτης στο site του διαφημιζόμενου π.χ. συμπλήρωση μιας φόρμας εγγραφής μέλους ή newsletter.
- Cost per Sale (CPS), ο affiliate αμείβεται για κάθε online πώληση που θα πραγματοποιηθεί σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από την ιστοσελίδα του διαφημιζόμενου, κατόπιν παραπομπής ενός επισκέπτη σε αυτή.
- Revenue Sharing (REVSHARE), με τον οποίο ο διαφημιζόμενος μοιράζεται ένα μέρος από τα κέρδη του με τον affiliate (ιδιαίτερα δημοφιλές στα site με τυχερά παιχνίδια) και
- Cost per Thousand ή Cost per View (CPM ή CPV), o Affiliate κερδίζει ένα ποσό για κάθε χίλιες εμφανίσεις μίας διαφήμισης.
- Cost per Install (CPI), ο Affiliate κερδίζει ένα χρηματικό ποσό για κάθε εγκατάσταση προγραμμάτων software.
Πρόγραμμα Παραπομπής-Σύστασης
Τα τελευταία χρόνια η ανάπτυξη του Affiliate Marketing και των Networks σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ραγδαία. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των Networks για εύρεση νέων Affiliates και Advertisers, έχοντας ως στόχο να αυξήσουν την επιρροή τους σε παγκόσμιο επίπεδο έχει συντελέσει στη δημιουργία του προγράμματος των Referrals. Πολλά Networks χρησιμοποιούν αυτό το πρόγραμμα δίνοντας ένα κίνητρο στους Affiliates για να τους διαφημίσουν. Το κίνητρο αφορά κάποια επιπλέον προμήθεια για τους Affiliates που θα συστήσουν νέους Affiliates ή νέους Advertisers στο εν λόγω Network. Το πρόγραμμα των Referrals θα το συναντήσετε και ως Partner Program, ή Super Affiliate, ή Affiliate Program, ή Referral Program.
Υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που επιλέγουν να “τρέξουν” inhouse το δικό τους affiliate πρόγραμμα. Η επιλογή τους οφείλεται, στο γεγονός ότι προτιμούν να συνεργαστούν με affiliates, που είναι συνήθως επαγγελματίες ή εταιρίες, με υπάρχουσα λίστα πελατών και προσφέρουν συναφή προϊόντα ή υπηρεσίες. Για παράδειγμα, μια εταιρία, που εμπορεύεται νυφικά, επιδιώκει να συνεργαστεί με άλλες επιχειρήσεις που εμπορεύονται, κοσμήματα γάμου ή catering. Ο δεύτερος σημαντικός λόγος, είναι ότι η εταιρία χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες ενός επαγγελματία affiliate manager, που αναλαμβάνει την στρατολόγηση, την παρακίνηση και την ηγεσία προς τους επιλεγμένους affiliates. Αυτή η διαχείριση δεν ενδύκνειται μέσω των affiliate networks, παρά το γεγονός ότι αρκετά από αυτά, δεν το απαγορεύουν.
Μέθοδοι Προώθησης
Οι μέθοδοι προώθησης που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι Affiliates αφορούν οποιοδήποτε διαδικτυακό υλικό. Οι πιο κοινές πηγές προώθησης διαφημίσεων στο διαδίκτυο είναι οι ιστοσελίδες, τα ιστολόγια, τα forums, τα emails, τα newletters και τα social media. Ακολούθως θα συναντήσετε διαφημιστικές καμπάνιες σε video, αρχεία ήχου και σε video-games.
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια